1800-talets designklassiker
Formgivningens mästerverk
Design har alltid varit en central del av vår kultur och historia och just under 1800-talet såg vi flera betydande steg i utvecklingen av formgivning och stil.
Idag tänkte vi ta en närmare titt på några av dessa designklassiker som fortfarande känns högst aktuella.
Thonet Stol Nr 14 (1859):
En av de mest ikoniska designklassikerna från 1800-talet är Thonet Stol Nr 14, även känd som Wienerstolen.
Stolen formgavs redan 1859 av Michael Thonet, alltså för över 150 år sedan. Den räknas idag som en av de verkliga klassikerna inom möbelindustrin och har sålts i över 80 miljoner exemplar världen över.
Stolen är tillverkad i den, för 1800-talet helt nya tekniken, att böja trä, vilket möjliggjorde masstillverkning och tillgänglighet för allmänheten.
Den är enkel, robust och ändå elegant, vilket har gjort den till en tidlös designklassiker.
Du som är nyfiken på bredden i dagens formgivning hos Thonet kanske vill ta en titt här
William Morris Textilier (1860-talet):
William Morris är en av de mest kända figurerna inom Arts and Crafts-rörelsen. Hans vackra, detaljrika textilier och tapeter har blivit tidlösa, med sin kärlek till naturen och hantverkstraditionen. Morris utmanade industriella tillverkningsprocesser och förespråkade vikten av hantverk och skönheten i naturliga material. Sitt inredningsföretag startade han faktiskt i samband med att han skulle inreda sin egen bostad och inte hittade de föremål som han önskade. Vi skrev mer om Arts and Crafts i ett tidigare inlägg och där hittar du också en bild på Morris medeltidsinspirerade bostad.
Idag är det Sanderson design group som ansvarar för produktionen och en hel massa inspiration hittar man därför här
Opalinglas
Opalinglas blev populärt under 1800-talet, särskilt i Frankrike. Glaset är mjölkvitt men lite genomskinligt och användes ofta för att skapa vackra vaser, flaskor och lampor som målades.
Med sitt eleganta och tidlösa utseende fortsätter opalinglas att vara ett eftertraktad samlarobjekt idag. Håll utkik på sommarens loppisar och hos antikhandlare.
Observera att inte allt opalinglas är från 1800 🙂 Det finns också en hel del som är betydligt senare och som hör till 1900-talets modernistiska formgivning. Vi får återkomma till det!
Gustavianska Möbler (sent 1700-tal - tidigt 1800-tal)
Även om denna stil började på 1700-talet, var dess inflytande starkt en lång bit in på 1800-talet och är en stil som forfarande uppfattas som tilltalande av väldigt många. Gustavianska möbler, uppkallade efter den svenske kungen Gustav III, är kända för sin eleganta enkelhet och lätthet.
Kännetecken för stilen är dess ljusa färger, ofta i vitt eller grått, samt de sirligt snidade detaljerna. En viktig föregångare till den skandinaviskt lätta och ljusa stilen kan man kanske säga.
Ta gärna en titt på de kungliga miljöerna här
Kom samtidigt ihåg att Sverige var ett av Europas allra fattigaste länder långt in på 1900-talet. Men fint är det!
Karl Johan-stil (1810 - 1830)
Den här stilen är uppkallad efter Karl XIV Johan, kung av Sverige och Norge från 1818.
Visste du att Karl Johan hette Jean Baptiste Bernadotte och att han var född i Frankrike? När Sverige stod utan efterträdare till tronen valde man att utse franske Jean till Svensk kung och samtidigt försvenskades namnet Jean till Johan. Så kan det gå.
Hur som helst är Karl-Johanstilen superintressant – framförallt i högreståndsmiljöer och kungliga slott. Här ser man verkligen inspiration av tidens krigsanda och hur man blickade tillbaka mot det antika romarrikets fält tåg.
Möbler i Karl Johan-stil är kännetecknade av sin avrundade form, ofta tillverkade i mörkt trä med dekorativa sniderier. Titta gärna på de kungliga miljöerna här som ger en bra bild av stilen. Bra att veta är att stilen också kallas Empir vilket alltså anspelar på begreppet Kejsare och den makt som hör till.
Porslin från Rörstrand och Gustavsberg :
Rörstrand och Gustavsberg är två av Sveriges äldsta och mest kända porslinsfabriker. Under 1800-talet producerade de otaliga vackra vaser, tallrikar och andra hushållsföremål, vilka ofta var dekorerade med blommiga mönster eller landskapsmålningar. Deras produkter är eftertraktade samlarobjekt än idag.
Rörstrand har gjort en jättefin tidslinje som är intressant att titta på och den hittar man här
I exemplet till höger ser du ett fat från första halvan av 1800-talet där mönstret är tryckt med hjälp av ett mönster i koppar. Tidigare hade allting handmålats.
Exemplet med Thonets böjträ och den tryckta mönsterdekoren från Rörstrand är alla exempel på hur 1800-talet var en tid då designen började röra sig mot en mer demokratisk och tillgänglig plats.
Med uppfinningar som massproduktion och utveckling av nya material, blev design inte längre begränsad till de allra rikaste – även om den stora majoriteten i samhället fortfarande levde under mycket knappa förhållanden och absolut inte handlade några av dom här produkterna.
Vi kan lära oss mycket genom att studera designklassiker – hur form möter funktion, hur estetik och praktik kan kombineras, hur god design kan stå emot tidens tand men också vad som hände i samhället och hur detta manifesterar sig i formgivningen.