Visuella presentationstekniker
Att arbeta som inredare handlar inte bara om att kunna göra funktionella och trivsamma inredningar, piffa och göra snyggt. En stor del handlar om att kunna undersöka kundens behov, förutsättningar, tycke och smak på ett systematiskt och professionellt sätt. Du ska ju inte inreda till dig själv – utan till någon annan.
Att kommunicera är alltid svårt men blir extra viktigt när man arbetar professionellt med något.
Säg till exempel att en kund vill ha förslag på en blågrå väggfärg. Vad menar kunden egentligen med blågrå? Om ni ska komma fram till det bara genom att använda ord så har du en lång och svettig resa framför dig. Om du däremot är bekväm med att visa kunden olika referensbilder, färgprover osv så kan du snabbt ringa in vad kunden tänker sig.
Samma gäller naturligtvis även för alla andra begrepp; Klassisk inredning, hemtrevligt, lantligt, randigt, röd, minimalistiskt osv. Allting betyder olika saker för olika personer eftersom våra erfarenheter och inre bilder skiljer sig åt.
Under utbildningen till inredare får du därför träna på att ta reda på kundens behov men också att tolka information som “fiktiva” kunder ber dig om. I riktiga världen finns det ju en kund att stämma av emot under processen men i vilket fall är det bra träning att ta fram förslag som ligger utanför den egna ramen vad gäller tycke och smak.
Hur kan då ett fiktivt kunduppdrag se ut?
I lektion 17 har studenterna kommit en bit in i utbildningen men har ändå lite drygt hälften kvar. Här träffar vi Susanne, 60 år, som har ett precis likadant vardagsrum som du själv. Alla mått är de samma och ljusinsläppet stämmer precis. Susanne bor ensam. Hon vill renovera vardagsrummet och ska byta både golv, väggfärg, köpa nya möbler, belysning och inredningsdetaljer.
Susanne älskar färger, särskilt gult och cerise. Hon vill bli glad när hon är i sitt vardagsrum och vill ha en lite lyxig känsla med inspiration av Frankrike. Vad hon menar med Frankrike vet hon inte riktigt så det lämnar hon åt dig att bestämma.
Susanne vill ha en moodboard, produktkollage och en produktlista. Hon är intresserad av hållbarhetsfrågor och vill att du föreslår hållbara produkter. Minst två av föremålen ska vara second hand. Du behöver inte ta hänsyn till någon budget.
Uppgiften för dig är att ta fram
– En moodboard
– Ett digitalt produktkollage
– Ett handgjort produktkollage
– En produktlista
Och att sammanställa detta på ett säljande sätt med utgångspunkt att du skulle kunna lämna ifrån dig hela materialet till en betalande kund.
Om vi tittar på tre fina elevarbeten så blir det tydligt varför vi behöver kommunicera i bilder med våra kunder. Alla tre har fått samma information men som vi ser blir förslagen ändå helt olika.
Inget är rätt eller fel, bättre eller sämre!
Alla tre förslagen följer instruktionen och har tydlig tagit hänsyn till kundens önskemål.
Vi tänker bara olika, tar fasta på olika saker och ser olika lösningar framför oss 🙂 Därför är det viktigt att inte jobba för långt utan att stämma av med kunden, så vi vet att hen tycker vi är på rätt väg.
När man stämmer av med kunden och kan man med fördel ha bilder som underlag för en bra dialog. Du kan inte låta bilderna tala för sig själva utan behöver berätta för kunden hur hen ska läsa informationen. Till exempel så här 🙂
- Sist berättade du för mig att du ville ha starka färger. Det fick mig att tänka på den här snygga och kaxiga färgen… Vad känner du för den?
- Sist berättade du att du ville bli glad i ditt vardagsrum, att det ska kännas lite som Frankrike. Frankrike får jag in i inredning på det här och det här sättet och då tror jag det vore superhärligt att komplettera med en fåtölj i starkt rosa eftersom du också nämnde att du gillar starka färger. Är det ungefär så här som du har tänkt dig?
Vi kan aldrig vara säkra på att kunden gillar vårt förslag om vi inte visar det och berättar hur vi tänkt. Att stämma av och ta ansvar för dialogen ger nöjda kunder.
Till vänster ser du tre olika moodboards, i mitten delar av tre olika produktkollage och till höger del av tre olika produktlistor. Som du ser är det fullt möjligt att ha en personlig stil i sin presentationsteknik. Presentationen ska vara tydlig och utgå från kunden, men den egna stilen och ditt egna varumärke får gärna lysa igenom.
Superfint arbete av Felicia..
och av Izabelle..
och av Ulrica!